Radicale eenlingen / Radical Loners

SPECTRA o.l.v. Filip Rathé
Gerard Bouwhuis piano (Oestvolskaja)
Reinbert de Leeuw muzikale supervisie (Oestvolskaja)

Inleiding om 19:15 door Thea Derks
 

“Mijn cataloog weerspiegelt échte, spirituele, nietreligieuze creativiteit. De niet-kamermuzikale kwaliteit van mijn muziek is een essentiële nieuwigheid, de vrucht van mijn getormenteerd leven, gewijd aan creatief werk. Ik leg er mijn hele ‘ik’ in met al mijn kracht. Dáárom is het noodzakelijk om ook in het luisteren al úw kracht te leggen. Ik geloof niet in componisten die 100, 200 of 300 werken schrijven. Het is onmogelijk om in zo’n oceaan iets nieuws te zeggen. Dat leidt tot onoprechtheid.” (Galina Ustvolskaya)

Ook Goeyvaerts volgde met onwrikbare overtuiging zijn origineel artistiek parcours. Waar Ustvolskaya rechtlijnig op het doel afging, bewandelde hij een bochtige maar uiterst authentieke weg. Na de breuk met collega en vriend Karlheinz Stockhausen – die samen met hem aan de wieg stond van het serialisme – koos hij voor een periode van absolute stilte en totale afzondering van het muziekleven. Zijn verrassende terugkeer, via een persoonlijke interpretatie van repetitieve muziek, leidde uiteindelijk tot zijn opus ultimum: Aquarius, een apocalyptische wereldvisie op muziek gezet. Een scenisch oratorium met bezwerende muziek. Zum Wassermann klinkt als een initiatieritueel bij het aanbreken van een nieuw astrologisch tijdperk.



© Patrice Van Laethem

Programma

  • Galina Ustvolskaya (1919-2006)
    Composition nr.1 Dona Nobis Pacem (1970-71)
  • Galina Ustvolskaya (1919-2006)
    Composition nr.2 Dies Irae (1972-73)
  • Galina Ustvolskaya (1919-2006)
    Composition nr.3 Benedictus, Qui Venit (1974-75)
  • Karel Goeyvaerts (1923-1993)
    Zum Wasserman (1984)