Pers



Paus op het podium

Klassiek 
Afwezigen hebben meestal ongelijk, maar met Boulez op het programma zijn alleen echte ziektebriefjes een excuus om thuis te blijven.

    Welk fenomeen zal de historicus van morgen het meest bestuderen: modernemuziekpaus Pierre Boulez of popicoon Madonna? Toen die eerste voor zijn dood in 2016 de vraag voorgelegd kreeg, repliceerde hij laconiek: ‘Misschien zal het niet om mij draaien, maar zeker ook niet om Madonna.’

Boulez kan weleens ongelijk hebben. Zijn naam lijkt gebeiteld in de muziekgeschiedenis, maar op concertpodia is hij geen vaste waarde. Grote dirigenten en musici springen niet in de bres voor zijn muziek, muziekhuizen programmeren hem bijna nooit. En wat van Boulez op plaat staat, is vrijwel steeds door de maker zelf gedirigeerd.

    Neem Sur incises, een van Boulez’ laatste werken. Drie piano’s, drie harpen en drie percussionisten trakteren de luisteraar op een hagelstorm van ijskoude, prachtig perfecte noten. Een partituur vol hollen en niet kunnen stilstaan, verwilderd inventief, briljant ingekleurd. Een meesterwerk, geen discussie. Maar wie het horen wil, kan beschikken over welgeteld één opname. Eén! 

    Drie hoeraatjes dus voor De Bijloke en Spectra Ensemble dat ze deze muziek op het podium tilden. Filip Rathé dirigeerde een soepel virtuoze vertolking die recht deed aan de hogesnelheidslijnen en resonanties uit de partituur. Toch miste zijn lezing aansluiting bij de bitse scherpte en lucide klankdetails die Boulez voor ogen stonden.

    Sur incises loste af met nieuw werk van Boulez’ nazaat Matthias Pintscher. Diens Bereshit, een symfonisch uitgedacht essay over creatie en chaos, kreeg een overtuigende uitvoering vol subtiele halfklanken en vaardige solo’s. En de muziek zelf? Mogelijk draait het in de toekomst niet om Boulez, maar dan ook zeker niet om Pintscher.

 



ARE WE NOT DRAWN ONWARD A NEW ERA

 

De geniale beeldtaal van Ontroerend Goed

Na Poepsimpel van Compagnie Cecilia van Arne Sierens, was het donderdagavond de beurt aan het Gentse theatergezelschap Ontroerend Goed om met een nieuwe productie het theaterseizoen in Vooruit te openen. Theatermaker Alexander Devriendt en zijn gezelschap verbazen alweer met een geniale beeldtaal. (...)

Devriendt, die er om bekend staat te experimenteren met de vorm waarin hij zijn theater brengt, haalt er deze keer film- en computertechnieken bij. En daarbovenop SPECTRA dat live muziek speelt op het podium maar eigenlijk onzichtbaar is. De vraag is nu alleen wat Devriendt na dit stuk nog kan maken om de theaterbezoeker te verbazen. Geniaal.
(Rudy Tollenaere in Het Nieuwsblad, 25-09-2015)
Lees de volledige recensie


MCBTH in de pers


"Maar dat neemt niet weg dat de wreedheid, die zich in deze voorstelling in vele gedaantenlaat zien, er flink inhakt. Geen met bloed besmeurde acteurs en decors, wel drie zangeressen, zes muzikanten en de indringende muziek van Dominique Pauwels. Samen spelen zij de drie wrede heksen die met hun voorspellingen Macbeth tot zijn wandaden aanzetten....TomDewispelaere is weergaloos als Macbeth. Naarmate hij in de waanzin verzinkt, neemt de muziek het steeds meer over."
(De Morgen - Wietske Vos)

"Componist Dominique Pauwels heeft scherpe muziek geschreven. De spanning wordt er door behouden en de sfeer brengt het stuk terug waar het hoort: in nevelige velden, vochtige kelders en op duistere zolders. De drie heksen zijn zangeressen geworden. Zij krijsen niet, zoals ouwe tantes gewoon zijn te doen, maar vloeien vlot van hemel naar hel, van droom naar nachtmerrie. De muziekuitvoering door Spectra, o.l.v. dirigent Filip Rathé, is zuiver, op het uitstekende af. Strak waar het moet, het goede tempo op het juiste moment, waardoor de compositie een homogeen geheel is."
(Focus Knack - Guido Lauwaert)

"De live gebrachte muziek door Spectra onderstreept de onderhuidse spanning, overdondert bijwijlen, verklankt de innerlijke twijfels, angsten, de innerlijke opgefokte strijdlust en triomfen van korte duur. Om dan naar het einde met paukenslagen en boem de ondergang van Macbeth te illustreren. Ook nu schieten letters op het scherm, maar ze worden verwrongen, in elkaar gekneed, vallen donderend neer. In die beelden en die klanken overtuigt Macbeth (Tom Dewispelaere) met zijn lange monoloog. Barokke woorden, beelden, klanken gaan hier samen en drukken de verinnerlijking uit van wat een diabolische ambitie kan aanrichten."
(Tuur Devens - theaterkrant.nl)



Lint

Angélique Willkie en Filip Rathé in de studio bij Urgent.fm over Lint en 20 jaar SPECTRA, Urgent.fm, 15/05/2013 (herbeluister hier)

 

'Opera met strips verbinden is subversief', De Morgen, 02/03/2012 (lees hier dit artikel)

 

'C'est le moment d'écouter... Walter Hus', Victoire/Le Soir, 29/02/2012 (lees hier dit artikel)

 

'Chris Ware gaat door het Lint', Brussel Nieuws, 29/02/2012 (Lees hier het artikel)

'World Music Days ****'

De Standaard, 05/11/2012 (lees hier dit artikel)

"Meer ingetogen van sfeer, maar daardoor des te treffender, was Avec diamants extrèmes van Filip Rathé (door Spectra). Iedere delicate klank haarfijn uitgewerkt in een Morton Feldman-achtige, onwereldse schoonheid: een van de beklijvendste momenten van de voorbije dagen."

 

PERSARCHIEF

'Free reflections über J.S. Bach', Luxemburger Wort, 13/02/2012 (lees hier dit artikel)

 

'Spectra Ensemble brengt wonderlijke sterrenmuziek', gentblogt.be, 29/09/2011 (Lees dit artikel)

 

'Ode aan de vluchtigheid', De Standaard, 30/01/09 (Lees dit artikel)

"Geen lichte kost, de liedcycli van Lucien Goethals en Salvatore Sciarrino. Maar het Spectra Ensemble bracht ze met verve"

 

'Hoogdagen voor hedendaagse muziek', De Standaard, 08/11/08 (Lees dit artikel) 

 

'Sublieme oogst bij Gouden Vleugels', De Standaard, 11/12/07 (Lees dit artikel)

 

Luister hier naar het interview met artistiek leider/dirigent Filip Rathé op de Gentse radiozender Urgent. (11/12/07)

 

'Klank - kunstenaars laten geluiden klinken', De Standaard, 30/11/07 (Lees dit artikel)

 

'Dirk Cornelis leidt De Spil', De Standaard, 26/05/07 (Lees dit artikel)

 

'Luc Van Hove koppelt traditie aan vernieuwing', De Standaard 24/01/07 (Lees dit artikel)

 

'Een hele dag muziek, op één kwartier na', De Standaard 06/09/06 (Lees dit artikel)

 

 'De Noces koppelt Tsjechov aan Stravinsky', De Standaard 06/07/05 (Lees dit artikel)

 

'Bijloke wordt muziekcentrum', De Standaard 26/06/07 (Lees dit artikel) 

 

'We willen de Rolls Royce van de concerten zijn', De Standaard, 01/06/07 (Lees dit artikel)

 

'Spectra ensemble verkent alle windstreken', De Standaard, 22/05/06 (Lees dit artikel)

 

'Meeslepend minimalisme van Spectra', De Standaard, 13/05/05 (Lees dit artikel)

"Uitstekend vertolkt (...) De precisie en concentratie waren in alle werken uitstekend en de 'feeling' van elk werk zat raak."

 

'Minimaal maar Royaal', De Standaard, mei '05 (Lees dit artikel)

 

'Oud en nieuw', De Standaard, 19/02/05 (Lees dit artikel)

 

'Gezonde creatiehonger op Transit', De Standaard, 26/10/04 (Lees dit artikel)

 

'Confrontatie uit de weg gaan', De Tijd, 15/11/03 (Lees dit artikel)

 

 

'Goethals gevierd', De Standaard 15/12/01 (Lees dit artikel)  

 

'Culturen in dialoog bij November Music', De Standaard, 20/11/00 (Lees dit artikel)

 

'Happening verwaait over Sint-Baafsplein', De Standaard, 03/04/00 (Lees dit artikel)

 

  

 

 


Privacybeleid Spectra